Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 14 - Start med at komme i gang her
01
Uge 15 - Lær den kognitive model at kende her02
Uge 16 - Lær din krop at kende her03
Uge 17 - Begynd at accepter dét, du ikke kan ændre her04
Uge 18 - Brug 2. tanken her05
Uge 27 - Find dine citater og brug dem her06
Uge 29 - Opøv din visualiserngsevne her07
Uge XX - Lav din målliste her08
Uge XX - Undersøg og udfordre din målliste her09
Uge XX - Find dine rollemodeller her10
Uge XX - Lær at ked dig her11
Uge XX - Start nu med at bruge det du har lært her12
Uge XX - Og start et liv uden at blive begrænset af din angst her13
Uge 14 - Start med at komme i gang her

Nu er tiden endelig kommet til modul 2.

Modul 2 byder på helt konkrete metoder, redskaber og teknikker inden for personlig udvikling. 

Hvor modul 1 handlede om indsigt og viden sætter modul 2 fokus på metoder, redskaber og teknikker inden for kognitiv terapi og mindfullness, som du kan bruge for at nå dine mål.

Dine mål kan spænde vidt lige fra at ville tabe dig inden bikinisæsonen til at blive bedre til at kommunikere og sige fra i teamet på jobbet eller til at reducere din flyskræk, så flyveturen til sommerens feriemål bliver mindre anspændt.
Valget om hvad der skal stå på din målliste er dit! Bryd Angster bringer blot inspiration til hvordan du kan undersøge og udfordre dit mod til nå dine mål om personlig udvikling.

Så følg med og spred gerne budskabet videre!

HVOR STARTER MAN HENNE?
Hmm...helt grundlæggende er svaret ganske simpelt. Start med at komme igang! 

Personlig udvikling er en livsstil, som skal forplante sig til hverdagen.

Så start heller i dag end i morgen. Glem alt om "på mandag" (næste mandag), den første i måneden eller nytår. Beslut dig for at komme i gang i dag.

Gør f.eks. lidt mere i dag end i går i stedet for at udsætte igen og igen, så bliver det med tiden en vane.

DU KAN STARTE HER!
Inden vi kigger på mållister og metoder, så vil Bryd Angsten slå et slag for noget, som skal lægge grundstenene til udviklingen.

Et gammelt norsk ordsprog hedder: "Jeg bliver til mig i mødet med dig"

Det handler først om at blive inspireret "udefra" af andre. Om du kalder det rollemodeller, metorer, vejledere, inspiratorer eller andet, er underordnet!

Find nogle personer, som har udfordret sit mod. Historierne findes derude! Enten hos en ven, familiemedlem, en bekendt eller på film, TV-serier, teater eller i bøger.

I bøger er følelser ofte beskrevet detaljeret, hvilket kan give en  indsigt i tanker, følelser, kropslige fornemmelser og adfærd, som kan give inspiration på et andet plan end f.eks. en samtale med en bekendt. 

I teaterstykker bliver følelser virkeliggjort og visuelle i forskellige situationer i forhold til universet i bøgerne.

Og da vi lærer forskelligt, så lad dig gerne blive inspireret af flere forskellige genre og find ud af, hvad der giver bedst mening for dig, men uanset hvor du begynder så vil......

Du hurtig opdage, at der er mange historer om personer, som har udfordret sit mod med frygten og angsten.

Følelserne er et naturvilkår for overlevelse!

Når alle mennesker er udstyret med følelser, så er man langt fra den eneste, som har oplevet at føle sig begrænset eller truet på sine værdier eller resurser på et givent tidspunkt eller situation i sit liv!

Udfordringen er ofte, at man ikke lige ved hvordan ens tanker påvirker følelser, krop og adfærd!

Vidste du f.eks, at Chris Macdonald nærmede sig et panikanfald i flyet over Atlanterhavet på vej til Asien? Og vidste du, at Chris Macdonalds far var en dygtig pilot?

I bogen "Du er ikke alene", (som Bryd Angsten i øvrigt varmt kan anbefale) skriver Chris Macdonald visuelt levende og letlæseligt om sine tanker, følelser, kropslige symptomer og adfærd i situationen i flyet over Atlanterhavet. Du finder flysituationen på side 74 i bogen.

B.S. Christiansen skriver f.eks. om sit møde med angsten i sin bog "Et liv på kanten" og hvardan han "takler det".

Zlatan Ibrahimovic beskriver etaljeret om hvordan han løb gennem betontunnellen i Malmøs gyde om aftenen. Zlatan skriver i bogen "Jeg er Zlatan" på side 81 om hvordan kroppen, følelserne og adfærden påvirkes i en situation af en konkret tanke; "Der står nogle skumle personer derinde".

Det er et faktum, at både Chris Macdonald, B.S. Christiansen og Zlatan Ibrahimovic har sat ord på deres møde med følelsen af frygt og angst.

Find de historier, som andre har sat ord på (og blive inspireret af dem), som du måske ikke ligefrem havde regnet med havde mødt frygten eller angsten, f.eks. "jernmændene" eller de jernhårde ladies.

Her ligger muligheden for at blive inspireret, som første step i sin udvikling.

Opsummering med "De simple fire"
1. Find personer "derude", som har sat ord på sine "tanker" og "følelser". 

2. Find personerne med historierne et andet sted end hvor du "normalt" søger dem. Ser du masser af film, så prøv f.eks. at læse en bog. Går du ofte i biografen, så prøv at se et teaterstykke - lad dig blive inspireret af forskellige genré,

3. Beslut at komme igang i dag. De små skridt tæller også hen mod en ny vane eller mønster,

4. Accepter, at vi ofte ikke ved hvordan vores tanker, følelser og adfærd hænger sammen, men at det kan trænes og læres med indsigt og metoder, som bringes i næste uge her på Bryd Angsten i form af den "Kognitive model"!

TAK for din tid og fordi du læste med!
 
All Rights Reserved...