Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 14 - Start med at komme i gang her01
Uge 15 - Lær den kognitive model at kende her
02
Uge 16 - Lær din krop at kende her03
Uge 17 - Begynd at accepter dét, du ikke kan ændre her04
Uge 18 - Brug 2. tanken her05
Uge 27 - Find dine citater og brug dem her06
Uge 29 - Opøv din visualiserngsevne her07
Uge XX - Lav din målliste her08
Uge XX - Undersøg og udfordre din målliste her09
Uge XX - Find dine rollemodeller her10
Uge XX - Lær at ked dig her11
Uge XX - Start nu med at bruge det du har lært her12
Uge XX - Og start et liv uden at blive begrænset af din angst her13
Uge 15 - Lær den kognitive model at kende her

Og nu til den kognitive model!
Man kan ikke styre bølgerne på havets bund, men på overfalden kan man lære at surfe på dem"
- Glen Cavling

Vi er ikke født med vores tanker!

Vores tanker er et resultat af almindelig hjerneaktivitet. Vi har mellem 60.000 og 90.00 tanker om dagen.

Tanker er ikke sandheden selvom den kan opfattes som sådan.
 
Den amerikanske psykiater og professor ved University of Pennsylvania i Philadelphia Aaron Temkin Beck står bag den kognitive model. Den kognitive model har dokumenterede effektfulde resultater bag sig. Den kognitive model er i sin grundform egentlig ganske simpel.

Modellen påstår, at enhver situation påvirker vores tanker og følelser. Tanken påvirkes efter hvordan situationen opfattes eller fortolkes.
Vores tanker påvirker vores adfærd. Adfærden reguleres af vores tanker, følelser og kropslige fornemmelser. 
Her præsenteres to forskellige situationer på, hvordan vores tanker påvirker vores følelser, krop og i sidste ende vores adfærd.
SITUATION 1
For at give et billede på hvordan den kognitive model fungere, så prøv et øjeblik at forestil dig, at du befinder dig i et sommerhus på landet.

Du har ingen telefon eller internet i huset. Der er fem kilometer til nærmeste nabo. Klokken er 23 om aftenen.

Du har slukket lyset i sommerhuset, så nu er der kun månens skær fra vinduet. Der er bælg mørkt. Så mørkt, at du i vinduerne kan spejle dig selv. Du lægger dig i sengen under den kolde dyne.
Mens du ligger der under dynen hører du en "pislen" fra terrassedøren i stuen. Hvad går gennem hovedet på dig lige nu?
1.     Tænker du, at det er en indbrudstyv? (tanke), så vil det formentlig gøre dig bange eller utryg (følelse), give dig hjertebanken og ryste på hænder (kropslig fornemmelse), og du vil tage dynen op over hovedet (adfærd).  
2.     Eller tænker du , at det er din kæreste, som kommer med blomster og chokolade (tanke), så vil du formentlig blive glad (følelse), give dig kilden eller sus i maven (kropslig fornemmelse), og du vil hoppe op ad sengen, for at skynde dig ud for at åbne terrassedøren (adfærd).
Din adfærd i sengen kl. 23 om aftenen i sommerhuset er påvirket af den tanke, som du tænker. Kender du f.eks. det, når du ligger i din egen seng?

Prøv at se, om du kan falde i søvn, hvis du ved hver lyd fra døren tænker, at det er en tyv? Bemærk, hvad det gør ved dine følelser og krop.

Prøv så at tænke, at det bare er naboen, en kat eller vinden i stedet. Læg mærke til hvad der så sker?
SITUATION 2
Forestil dig, at du som teamleder for personaleafdelingen på ti medarbejdere står over for implementeringen af virksomhedens nye tidsregistreringssystem. Teamet i personaleafdelingen skal sørger for, at systemet bliver testet og kommunikeret med detaljerede brugervejledninger og præsentationer til virksomhedens 300 ansatte. Systemet sættes i søen i næste måned.  
1.     Tænker du, ”jeg bliver nød til at have ”hands on” på alt ellers går det galt” (tanke), det gør dig usikker (følelse), og du får måske ondt i maven (kropslig symptom), og medfører, at du ikke uddelegerer ansvar og opgaver i fuldt omfang, hvilket giver dig merarbejde med lange arbejdsdage (adfærd).
 
2.     Eller tænker du, ”jeg har tillid til, at mine medarbejdere gør et godt stykke arbejde, og at vi lærer og bliver bedre af vores fejl i næste måned” (tanke), det gør dig tryg og sikker (følelse), dine skuldrer hænger måske lidt mindre anspændt (kropslig fornemmelse), hvilket betyder, at du uddelegerer ansvar og opgaver (adfærd)
Forståelse af den kognitive model er en vigtig brik i arbejdet med personlig udvikling – uanset om det er i det private eller på jobbet.

Det er en god ide, at lære den kognitive model at kende - ved at øve sig igen og igen.

Tankerne påvirker
nemlig adfærden – og omvendt. Det giver mening og ”en rød tråd”.
OPSUMMERING
1.     Vi er ikke født med vores tanker! Tanker er ikke sandheden, selvom den ofte opfattes eller fortolkes sådan.
2.     Vores tanker påvirker vores følelser og adfærd alt efter om vi tænker at det er en indbrudstyv, kæresten eller tilliden til vores team på jobbet.

Anbefalet litteratur
Byrd Angsten vil igen slå et slag for at finde eksempler på den kognitive model i f.eks. bøger, teater, biografer, film eller TV-serier mv.

Bryd Angsten fortaler for at gøre det komplekse simpelt, hvilket Henrik Tingleff og Maja Schou formår at gøre i bogen ”Fri for angst” og Irene Henriette Oestrich i sin bog ”Selvværd og nye færdigheder - manual til dig i udvikling”.

Begge bøger er overskuelige, let læselige og rig på forståelige eksempler, som er virrkelighedsnære. Den kognitive model er rammen for den røde tråd i bøgerne.

Til inspiration til erhvervslivet kan Bryd Angsten anbefale bøgerne, "7 gode vaner" af  Steghen Corvey", "At lykkes" af Martin E. P. Seilgman, "Derfor" af Carsten Mørch og "Tro på dig selv" af Ulrik Wilbek samt B.S. Christiansens  bog "Et liv på kanten", som alle omhandler personlig udvikling.

God træning!
All Rights Reserved...