Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 6 - Hvad er angst?
01
Uge 7 - Er angst farligt?02
Uge 8 - Hvorfor opstår angsten?03
Uge 9 - Angsten for angsten - hva så det?04
Uge 10 - Hvem får angst?05
Uge 11 - Hvor mange har egentlig angst?06
Uge 6 - Hvad er angst?

.....ANGST ER EGENTLIG BARE EN FØLELSE!

Velkommen til Bryd Angstens første modul, som omhandler; "Hvad er angst".

Første step i personlig udvikling er, at danne sig et indblik og viden om de elementer, som kan forhindrer at man når sine mål.

En af de elementer, som ofte er en begrænsning for at nå sine mål er; hvordan man forholder til følelsen af angst.

Vidste du, at ofte er det ikke situationen som begrænser os, men alene tanken om situationen. Alle de tanker man gør sig inden man står i selve situationen, som er forbundet med negative tanker, som påviker vores følelser, som strækker sig lige fra mild bekymring til uro, utryghed eller ubehag, som har sit udspring i grundfølelsen angst.
 
Derfor må man i sin personlige udvikling lære sine følelser at kende.
Angst er én af de seks grundfølelser, som alle mennesker fra naturens side er udstyret med. Angst er på lige fod en følelse, som glæde.
De seks grundfølelser er:
1. Angst,
2. Glæde,
3. Depression,
4. Væmmelse,
5. Ked af det,
6. Sorg.
For at kunne overleve er det et faktum, at vi fra naturens side er udstyret med flere følelser, som påvirker os negativet end positivt.

Måske har du også været ude i junglen i f.eks. østen, Afrika eller andre eksotiske steder, hvor man lever af naturen. Her beretter lokalbefolkningen eller rejseguiden om hvilke frugter man kan spise for at overleve - og hvilke man ikke kan spise. Der må være nogle, som har været de første til at spise de frugter, som lokalbefolkningen eller rejseguiden beretter om, at man ikke kan spise. Hvem var den første til at prøve og spise frugterne? Bryd Angtsens bud er, at det nok ikke var den person, som havde et naturligt forhold til sin angst.  
Så mennesket overlevelse skyldes i høj grad, at vi fra naturens side er født med følelsen af angst!
 
Noget som er en god lære er at vurderer og måle sin intensitet af følelsen.

Følelsen af angst har nemlig forskellige niveauer af intensitet, som indeholder andre "under" følelser. I den lettere ende af angstskalaen ligger bekymring, uro, ubehag og nervøsitet. I den højere ende af angstskalaen ligger bange, utyg frygt og panik.
Angst påvirker også vores krop
Angst kan også vise sig i form af kropslige symptomer eller fysiske reaktioner, som f.eks.:
  • Hjertebanken,
  • Trykken fra brystet,
  • Kvælningsfornemmelser,
  • Sved på panden og fugtige håndflader,
  • Tørhed i munden,
  • Rysten på hænder,
  • Øget åndedræt / skift i vejrtrækningen,
  • Summen i øre,
  • Kvalme,
  • Uro i mave,
  • Mave- og muskelspændinger,
  • Svimmelhed,
  • Rødme og varme i ansigt,
  • Uvirkelighedsfølelse,
  • Hyppigere vandladninger,
  • Hedeture eller kuldegysninger,
  • Snurren i fingerspidser og fødder,
  • Tunge eller lette ben /arme.
Angst påvirker også vores tanker
Angst påvirker vores tanker. Angsttanker kan opdeles i to kategorier,
1. Uelskelig; hvad tænker andre om mig?

2. Hjælpeløs, hvordan tænker jeg om mig selv?
Uelskelige tanker handler om at blive elsket, holdt af og accepteret af fællesskabet.
Hjælpeløse tanker handler om hvordan vi vurdere truslen udefra i forhold til vores egne ressourcer. 

Angst påvirker altså vores adfærd
Angst påvirker vores adfærd, som f.eks.:
  • Jeg er bekymret for min datters flyrejse til New Zealand, så jeg ringer og tjekker, lige når hun lander,
  • Jeg er urolig for en fyring, så jeg påtager mig stadigt mere overarbejde,
  • Jeg er nervøs for at holde talen til min fars 50 års fødselsdag, så jeg øver mig igen, igen og igen,
  • Jeg er bange for at flyve, så jeg undgår feriemål med flyvning og tager kun bilen,
  • Jeg er utryg ved at gå under broen i mørke, så jeg går langs hovedvejen ved gadelamperne,
  • Jeg frygter at gå ind i festlokalet fyldt med fremmede, så jeg går direkte hen til baren.
En amerikansk undersøgelse om socialangst fra 1984 fra New York Times viser, at folk hellere vil dø end at tale offentligt eller gå ind i et rum fyldt med fremmede mennesker.

Det kunne tyde på, at det er tanken om situationen, som er forhindringen.
Undvigelsesadfærd er noget vi alle kender og har mødt i et eller andet omfang. Vi er nemlig alle født med angst; det er jo blot én af de seks grundfølelser.

ET HELT ANDET EKSEMPEL
Når datteren bliver lagt i seng af moren, og datteren siger til moren: ”Godnat, jeg elsker dig mor”. Så smiler moren og giver datter et kram. Det er adfærden ved følelserne glæde og kærlighed.

OPSUMMERING MED DE SIMPLE FIRE
1.       Angst er bare en følelse, som kan måles fra mild bekymring til panisk angst,
2.       Angst påvirker vores tanker, krop og adfærd,
3.       Angsttanker kan opdeles i uelskelige eller hjælpeløse,
4.       Det er ofte tanken om situationen, som frembringer følelsen af angst, mere end det er selve situationen.

DE 2 GODE
1. Evaluer din angst, og find ind til "underfølelser",
2. Se på om det alene er tanken om situationen eller selve situationen, som forhindrer og begrænser,
All Rights Reserved...