Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 6 - Hvad er angst?01
Uge 7 - Er angst farligt?
02
Uge 8 - Hvorfor opstår angsten?03
Uge 9 - Angsten for angsten - hva så det?04
Uge 10 - Hvem får angst?05
Uge 11 - Hvor mange har egentlig angst?06
Uge 7 - Er angst farligt?

.....NEJ, ANGST ER IKKE FARLIGT!
Angst er en følelse, som ikke er farlig.
Angst er en følelse, som påvirker kroppen. Det er "naturloven" for overlevelse.
 
Udfordringen er ofte, at mennesket ikke er særlig god til at lytte til kroppens signaler. Den gode nyhed er, at det kan man blive rigtig god til med ganske få og konkrete redskaber. Det ser vi netop nærmere på under modul 2, som starter fra uge 13.
Men angst; er altså ikke farligt!

Det der ofte sker er, at man opfatter angstens signaler på kroppen som bekræftelse på, at der er noget galt.

Kroppen opfattes som værende ude af kontrol, når angsten og frygten indtræder, men paradoksalt nok, så reagerer kroppen, så at sige, som den skal. 

Det vil sige, at man fejlfortolker angstens signaler, når kroppen reagerer, fordi reaktionerne på kroppen virker uforståelige og ude af kontrol. Vi kender simpelthen ikke signalerne og reaktioner godt nok. 

Så selvom angstens påvirkning af kroppen kan følelse utryg eller så ubehagelig, at den i en sådan grad virker hæmmende og begrænsende, så er angst ikke farligt.


Tværtimod.
Det kan sammenlignes med, at når du mærker følelsen af glæde, så spreder der sig et smil om dine læber, mens dine kinder løfter sig og måske kan du allerede også fornemme det sus, som går gennem maven på dig.

Din krop reagerer altså også på følelsen af glæde.
Angst er altså ikke farligt. Det er heller ikke farligt, at være glad eller ked af det. Det er blot de menneskelige grundfølelse, som blev beskrevet under uge 6 ude til højre i menuen.

OPSUMMERING
Ved at blive bedre til at mærke og lytte til kroppens signaler og reaktionerne kan man med tiden undgå, at fejlfortolke ubehaget. Og samtidig kan man lære forstå, hvad det er "der sker", når kroppen reagerer på følelserne frygt, angst, men også glæde. Det er et af grundelementerne i kognitiv terapi og mindfullness, som  begge er forenet i den personlige udviklig.

DE 2 GODE
1. Angst er ikke farligt, men er et tegn på at kroppen rent faktisk fungerer! Kroppen hjælper os på vej.

2. Og man kan blive bedre til at mærke og lytte til sin krop, hvilket vi kigger nærmere på i modul 2 med helt konkrete redskaber.
All Rights Reserved...