Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 6 - Hvad er angst?01
Uge 7 - Er angst farligt?02
Uge 8 - Hvorfor opstår angsten?03
Uge 9 - Angsten for angsten - hva så det?
04
Uge 10 - Hvem får angst?05
Uge 11 - Hvor mange har egentlig angst?06
Uge 9 - Angsten for angsten - hva så det?

.....DET ER, "NÅR MAN TAGER ANGSTEN PÅ FORSKUD"!

Angsten for angsten er ganske normalt. Vi alle kender det formentlig i et eller andet format. Rent instinktivt gør vi alt hvad vi kan for at opsøge glæde, kærlighed og lykke, mens vi bruger alle vore kræfter på at undgå frygt, angst, lidelse og ubehag.
Fænomenet ”angsten for angsten” handler basalt set om; når man tager angsten på forskud.
Er man f.eks. bange for at flyve eller utryg for at tage til et selskab, hvor man ikke kender nogle, så vil følelsen af ubehag allerede melde sig når man bestiller flybilletten eller når festinvitationen til selskabet kommer ind af døren.
Ubehaget melder sig altså før situationen. Angsten for at møde ubehaget i situationen, som vi jo rent instinktivt gør alt for at forhindre. Det er angsten for angsten.

Og har kroppen en gang (eller måske gentagne gange) oplevet ubehaget ved f.eks. flyvning eller i selskab med fremmed mennesker, så vil kroppen ”automatisk” huske situationerne som ubehagelige.
Angsten for angsten er rent faktisk en mekaniske i kroppen, som har en funktion.
For har du f.eks. rørt ved et elektrisk hegn på marken og fået stød, så er der stor sandsynlighed for, at du automatisk vil huske denne episode næste gang du ser et elektrisk hegn på marken. Allerede når du ser hegnet, så har du en ide om hvad der vil ske, og undgår derfor at røre ved hegnet igen. Det giver mening!
Så inden du begynder at blive frustreret på "angsten for angsten", så begynd at se meningen med den. Begynd at accepter den. Begynd at lær den at kende. Hvornår kommer den? Hvorfor kommer den i denne situation? Giver det mening, at den kommer i denne her situation? Har du været angst i en flyver, så giver det jo mening, at den kommer når du bestiller flybilletten.
At tage angsten på forskud kan sammenlignes med "at tage glæden på forskud".

Er du fodboldinteresseret, så mærker du glæden sprede sig i kroppen allerede ved EM-lodtrækningen - blot ved at forestille sig sommeren med vennerne på plænen ved storskærmen.

Er du royal, så mærker du glæden og kærligheden sprede sig i kroppen, når du tænker frem mod dagen, hvor Frederik og Mary skal giftes.

Og du mærker måske ligefrem roen og lykken i kroppen, når chefen vender tilbage lige efter jul og siger, at det er ok at du holder ferie i uge 30,31 og 32.
Angsten for angsten handler om accept. Anna Kåver skriver i sin bog ”Accept - at leve et liv, ikke vinde en krig” om ”virkelighedsfobi”.

Med ordet virkelighedsfobi mener Anna Kåver, at man på forhånd forestiller sig en kommende situation gennem sine gamle briller. Det vil med andre ord sige, at man ikke tillader sig selv at opleve situationen med sine nye briller, men tager sine gamle oplevelser og erfaringer med ind i en ny situation. Anna Kåver skriver, at det handler om at se de kommende situationer som nye situationer, som man skal til at samle nye data ind omkring.

F.eks. at se "angsten for angsten" som en bekymring, som tager både din tid og energi – uden at det gavner noget som helst. Det kan f.eks. sammenlignes med en slankekur. Det tager kun to minutter at spise en chokoladebar, men det kan tage en hel uge at ærgre sig over det.

Det er det samme med "angsten for angsten". Det tager ofte få minutters ubehag at konfrontere angsten, så man kan undgå at bruge dagevis på at bekymre sig. Og omvendt, de få minutters konfrontation med ubehaget belønner sig på den lange bane. I modul 2 ser vi mere struktureret på, hvordan dette praktisk kan se ud.

ET EKSEMPEL, SOM MÅSKE ER TANKEVÆKKENDE
Hvor tit er du gået ned i banken til din bankmand med lottokuponen i hånden for at spørge, om du kan tage milliongevinsten på forskud? Aldrig formentlig – tværtimod, så siger man altid, ”nå, det blev heller ikke denne gang” og smider lottokuponen i skraldespanden inden man helt har fået tjekket sedlen. 

DE TO GODE
1. Angsten for angsten er ganske normalt. Vi gør alt for at undgå lidelse og opsøge lykke.

2. Tá de gamle briller af og tá nogle nye briller på. Det handler om at se kommende situationer med ny data, således at det ikke er gamle erfaringer og oplevelser der trækkes med ind i de nye situationer.

ANBEFALET LITTERATUR
-> Accept - at leve et liv, ikke vinde en krig af Anna Kåver.
-> Fri for angst, af Henrik Tingleff og Maja Schou.

Bogerne er let læselige og rige på forenklet eksempler, som kan anvendes af den brede befolkning.
All Rights Reserved...