Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 14 - Start med at komme i gang her01
Uge 15 - Lær den kognitive model at kende her02
Uge 16 - Lær din krop at kende her03
Uge 17 - Begynd at accepter dét, du ikke kan ændre her04
Uge 18 - Brug 2. tanken her05
Uge 27 - Find dine citater og brug dem her06
Uge 29 - Opøv din visualiserngsevne her
07
Uge XX - Lav din målliste her08
Uge XX - Undersøg og udfordre din målliste her09
Uge XX - Find dine rollemodeller her10
Uge XX - Lær at ked dig her11
Uge XX - Start nu med at bruge det du har lært her12
Uge XX - Og start et liv uden at blive begrænset af din angst her13
Uge 29 - Opøv din visualiserngsevne her

Jeg fik en sms. En god ven skrev om jeg skulle med ud at fiske i den kommende weekend. Jeg stod netop på Nordhavn station på vej til arbejde, da beskeden tikkede ind. Jeg kunne allerede forestille mig selv sidde på bænken i den bagerste del af den 30 fod lange båd iført korte shorts, t-shirt og sandaler uden strømper. Solen skinnede fra en lyseblå himmel med små lammeskyer. Det blå vand var spejlklart og helt stille. Og kun en let brise stræfede mit pandehår. Min ven var ved at kaste anker på et godt spot for fiskeri, og jeg kunne mærke roen, stilheden og afslapningen sprede sig i kroppen - lige der midt på Nordhavn station - med telefonen i hånden.

Jeg svarede på sms´en, at jeg ikke kunne den weekend, da jeg havde lovet mig væk til andre gode planer.

Når du kan se det, har du næsten været der. Når du næsten har været der, kan du mærke det.

Visualisering er en mental praksis. På samme måde, som styrke- og løbetræning, er en fysisk praksis. Visualisering mærker og påvirker kroppen.

Visualisering bruges i sportsverdenen, forretningsverdenen og sundhedsvæsenet, hvor den fælles referenceramme er personlig udvikling.

Visualisering er ikke et nyt fænomen!

Ordet "visualisering" på dansk giver alene ca. 1 mio. hits på Google,
Opøv forestillingsevnen og aktiver alle sanserne. Her gælder som så meget andet, at øvelse gør mester.

Bryd angsten har to tilgange til visualisering:
  1. Brug visualisering til at genskabe steder eller situationer der er bekendte (fortid),
  2. Brug visualisering til at se kommende steder eller situationer, som er ukendte (fremtid),
Et eksempel på nr. 1.......
kunne være, at man gerne vil genskabe følelsen af ro og tryghed inden man falder i søvn om aftenen, f.eks. ved at forestille sig hvordan man har det, når du laver sine yoga, pilates eller meditationsøvelser. Man kan genskabe eller fremkalde sig billeder af, hvordan man samler håndfladerne mod hinanden foran brystet, løfter dem op over hovedet og strække dem ud til siderne. Gå f.eks. alle yogaøvelserne igennem i hovedet og se billederne ´et efter ét. Det kan f.eks. være med til at skabe afslapning i kroppen inden søvnen. 

Et eksempel på nr. 2.......
kunne være, at man vil finde tryghed ved at forestille sig hvordan det ville være at skulle holde en tale til sin gode venindes bryllup, f.eks. ved at se venindens glade og smilende øjne, de lyttende gæster omkring de seks runde 10 mands borde eller gæsterne samlede i den store hestesko med bruden og gommen i midten, hvor man holder "talepapiret" i venstre hånd, mens man bruger sin højre hånd til at forklare om den sjove skanderborg festival, hvor de fandt hinanden midt på bøgescenen inden Thomas Helmig gik på scenen og blev afbrudt af Frank Hvam osv.

Ovenstående er blot to eksempler, men kun fantasien sætter grænserne.
  • Hvordan vil det se ud, at ligge på stranden med vennerne eller familien?
  • Hvordan vil dine afleveringer være i håndbold på højrefløjen i den kommende kamp i weekenden,
  • Hvordan vil en roligere flyrejse se ud før, under og efter?
  • Hvilke spørgsmål vil du stille, når du ringer til chefen, der har opslået stillingsopslaget, og hvordan vil du have det, mens du snakker i telefonen?
  • Hvordan vil det være, at spise en stor sogt ice med chokolade krymmel ved langelinje og betragte den lille havfrue på højre side og krydstogtskibet lægge til i havnen fra venstre side,
  • Hvordan vil du have det 200 meter før du krydser målstregen for dit første halvmaraton?
  • Ovs........
Anbefalede film, som kan være med til at give lidt inspiration kunne være:

1) The Secret.
2) Free the mind.

Go træning og visualiseringlyst!
All Rights Reserved...