Velkommen
Om Bryd Angsten
Modul 1.0. Fakta om angst
Modul 2.0. Bryd angsten sådan
Facebook
Artikler
Aktuelle cases
Uge 14 - Start med at komme i gang her01
Uge 15 - Lær den kognitive model at kende her02
Uge 16 - Lær din krop at kende her03
Uge 17 - Begynd at accepter dét, du ikke kan ændre her
04
Uge 18 - Brug 2. tanken her05
Uge 27 - Find dine citater og brug dem her06
Uge 29 - Opøv din visualiserngsevne her07
Uge XX - Lav din målliste her08
Uge XX - Undersøg og udfordre din målliste her09
Uge XX - Find dine rollemodeller her10
Uge XX - Lær at ked dig her11
Uge XX - Start nu med at bruge det du har lært her12
Uge XX - Og start et liv uden at blive begrænset af din angst her13
Uge 17 - Begynd at accepter dét, du ikke kan ændre her

I det næste minut må du ikke tænke på en elefant. Du må ikke tænke på elefantens snabel. Du må ikke se for dig, at den står med snablen i vandhullet midt på savanen.  Tag elefanten helt væk fra dine tanker. Stop med at tænke på elefantens lille hale og store fødder, som er sunket i sandet. Tænk ikke over hvor elefanten kommer fra.
Du må stadig ikke tænke på elefanten!
Hvad sker der? Tænker du stadig på elefanten?
Sker det modsatte?

Bliver tankerne om elefanten mere fremtrædende, og gør det dig frustreret eller irriteret (følelser)?
Hmmm....jo mere man benægter tanken om elefanten – jo mere fremstædende bliver tanken og følelserne om elefanten.
Det er det accept handler om!
Ta´ dine følelser i hånden. Accepter, at tanker og følelser er et levevilkår, som vi mennesket er udstyret med for at overleve.
Accepter, at uanset om man vil det eller ej, så vil de ubehagelige følelser, som f.eks. frygt, utryghed eller angst komme i nogle situationer, men de går altid igen.
Det er ligesom med vejrtrækningen. Den kommer og går også. Det er det samme med vores følelser og tanker. De kommer og går også!
Accept af vores ”ubehagelige” følelser kan sammenlignes med, at vi på samme måde må accepterer,
  • at vi er født med to arme,
  • to ben,
  • mørkt hår,
  • lys hud,
  • 175 cm høj,
  • født i Danmark,
  • har 4 søskende,
  • er opvokset i Jylland,
  • der er 24 timer i døgnet,
  • der er 365 dage på et år,
  • og at en hest ser ud, som den gør.
Det handler basalt set om at acceptere det, som man ikke kan ændre!
Hvor megen energi kræver det, at bruge tid og ressourcer på at ændre på noget, som man alligevel ikke kan ændre?
Valget er derfor ens eget, så vil du leve  
·         Livet på flugt,
·         Livet på jagt,
·         Llivet i krig,
·         Livet med accept.
Spørgsmålet er end eget?

Men har man levet et liv på flugt, jagt eller i krig, så kan et liv med accept prøves.
I buddhismen handler det om at leve et fredfyldt liv fyldt med lidelser. Man er født til et liv, hvor det eneste der på forhånd er givet er, at man skal dø. Andet ved man rent faktisk ikke, når man sætter tingene på spidsen.
Når det handler om vores ubehagelige følelser, som f.eks. frygt, utrughed eller angst, så er der i samfundet en misforstået opfattelse af, at disse er noget man skal ”tage afstand til” eller ”søge væk fra”, som f.eks. "Angst skal bekæmpes", "Angst er ikke godt", "Angst er ubehageligt", "Angst er farligt",”Angsten for angsten”. Flugten fra det ubehagelige ligger naturligt for os mennesker, så det er måske ikke så underligt alligevel.
Men for at bryde angsten, skal angsten accepteres.
Bryd Angsten anbefaler, at man så at sige tager sine ubehagelige følelser i hånden og gør det, som ikke ligger os naturligt. Gør noget andet! 
”Ta` angsten i hånden”.
Her kan en del af modet og den personlige udvikling begynde. Og accepter, at det at accepterer generelt er en stor udfordring.

God træning!
Anbefalet litteratur
Anna Kåver har sammensat 8 simple øvelser (fra side 65 til side 76), som hun har beskrevet på 11 sider i bogen ”Accept, at leve et liv, ikke vinde en krig”.
Læs dem. Lær dem. De virker!
Anna Kåvers bog er en af nøglerne til accept. Den er letlæselig og er ikke særlig lang.

Tak til Anna Kåver for sin bog og de 8 simple øvelser!
All Rights Reserved...